Energiile alternative

Dependența de petrol, de gaze naturale, de cărbune, adică dependența de combustibilii fosili, care sunt finiți, este călcâiul lui Ahile al civilizației moderne. Această problemă TREBUIE să fie depăşită în următoarele decade pentru a ne menține standardul înalt (void) de viață cu care ne-am obişnuit. Partea proastă este că nu avem deocamdată o soluție viabilă pe care chiar să ne bazăm în totalitate. Partea bună este că pe zi ce trece apar tot mai multe tehnologii alternative: energia solară, eoliană, geotermală, biodiesel din culturi de cânepă, porumb, soia, palmier sau grăsime animală. Oamenii de ştiință lucrează din greu la aceste metode prin care să înlocuim uzul de combustibili fosili, şi pe lângă ei mai sunt companiile petroliere care câştigă deja multe miliarde de dolari din comerțul cu petrol şi de frică să nu-şi piardă aceste profituri uriaşe preferă să re-investească o bună parte din ele în implementarea de surse de energie verde. Pe lângă toate acestea, energia atomică are de departe cel mai bun randament, trebuie DOAR să îmbunătățim nivelele de securitate şi instruire umană.

Aşa sună unul din visele omenirii drogate. În opinia mea, graficele, cercetările ştiințifice, entuziasmul şi eco-marketingul reuşesc foarte bine să ascundă în dulap următorul schelet: nu depăşeşti nici o dependență prin programele astea ci doar o înlocuieşti cu alta. Dacă vrei să te laşi de ceva ce simți că te face dependent, te înarmezi cu tot felul de instrumente fizice şi mentale care până la urmă nu te ajută suficient şi cea mai bună strategie e să-ți înlocuieşti vechea dependență cu alta. Ceea ce nu înseamnă nicidecum că ai depăşit o criză sau o dependență ci doar că ai colorat-o în altă nuanță. Una mult mai urâtă.

Dependența se tratează nu înlocuind-o cu alta, ci căutând cauzele profunde ale acelei dependențe, experiențele sau lipsa de experiențe care determină comportamentele care caută dependența de ceva. Dependența umană nu este întotdeauna identică cu dependențele civilizației moderne, dar asemănările sunt suficient de puternice pentru a permite o comparație. Dacă descoperim condițiile inițiale ale nevoii de energie fabricată antropic poate descoperim şi că e mult mai uşor să tai un copac putred direct de la rădăcină în loc să-i tot pui propte şi să-i colorezi toamna frunzele îngălbenite cu vopsea verde.

Şi chiar şi faptul că vorbim de „dependența de petrol” ar trebui să fie suficient pentru o persoană să înceapă să se întrebe de ce suntem şi cum am ajuns să fim dependenți. Sau cel puțin persoanele care în loc să lase politicienii şi preoții să gândească pentru ele s-au obişnuit în schimb să caute răspunsuri pe cont propriu (şi au devenit dependenți de asta).

Sursa - http://drwinter.deviantart.com/gallery/?offset=96#/deswgl
Sursa imaginii: http://drwinter.deviantart.com/gallery/?offset=96#/deswgl

2 thoughts on “Energiile alternative

  1. Într-un sens, poate că orice organism viu este dependent de energie primită din exterior pentru a-și putea menține în continuare structura complexă și a nu ceda în fața entropiei.

    Sau pentru a întârzia momentul când asta oricum se întâmplă.

    Și același lucru poate că e valabil pentru întreaga biosferă în ansamblul ei. Energia vine din exterior, de la soare (care până la urma urmei reprezintă tot o sursă finită de energie).

  2. M-am exprimat eu mai aiurea in partea aia cu energie fabricata antropic. Avem nevoie de schimb de energie ca orice sistem viu. Intentia mea e sa fac o separatie intre doua tipuri de energie.

    Eu ca sistem viu sunt dependent de aer, apa, lumina, fara ele mor, dar aceasta dependenta e ceva innascut, ceva intrinsec naturii mele umane si care fac ca eu ca sistem sa pot functiona in parametrii corecti. Dar daca eu ca om sunt dependent de nicotina sau alcool sau altceva, aceea e un alt tip de dependenta, una care nu e inscrisa in modelul initial al constructiei mele ca om ci e altceva, un comportament prin care eu incerc sa compensez alta chestie ce mi se intampla in viata mea, dar chestie care iar nu era obligatorie sa mi se intample, care nu era definitorie pentru fiinta mea dar care totusi s-a intamplat.

    De exemplu corpul omenesc e adaptat sa supravietuiasca radioactivitatii naturale a Pamantului, dar daca maresti aceasta doza ajungi mai tarziu la consecinte neplacute. Cam asa ceva…

Lasă un răspuns

